Τα μυστικά του «ιπτάμενου Νταλί»

Οι φωτογράφοι του πρακτορείου Magnum κατάφεραν να απαθανατίσουν ορισμένες από τις σημαντικότερες εικόνες και προσωπικότητες του 20ού αιώνα. Ενα νέο λεύκωμα αποκαλύπτει το παρασκήνιο πίσω από κάθε καρέΤα εμβληματικά ενσταντανέ του Magnum, λέει ο σχετικός κανόνας, είναι μοναδικά. Να, λοιπόν, που το ίδιο το..
πρακτορείο ανατρέπει - εντάξει, έστω και μεταφορικά - τον κανόνα. Στον επετειακό τόμο «Magnum contact sheets» έχει χωρέσει 130 ιστορικές φωτογραφήσεις, αλλά και όλα τα καρέ που κόπηκαν κατά την τελική επεξεργασία.
Οχι μόνο την αγέρωχη πόζα της Μάργκαρετ Θάτσερ, για παράδειγμα, αλλά και τις υπόλοιπες 23 λήψεις του 1981 που δείχνουν την αγγλίδα πρωθυπουργό γελαστή, συνοφρυωμένη έως και χαμένη στο διάστημα. Οχι μόνο τον διαδηλωτή μπροστά στο τανκ της Τιενανμέν, αλλά και τις προηγούμενες χρονολογικά λήψεις του Στιούαρτ Φράνκλιν από το μπαλκόνι του «Beijing Hotel».
Το λεύκωμα, που επιμελείται η Κρίστεν Λούμπεν, επιμελήτρια στο Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας της Νέας Υόρκης, ξεκινάει με μια φωτογράφηση του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν απ' τη Σεβίλλη του 1933, ζουμάρει στον Τσε Γκεβάρα και το πορτρέτο του Μάλκολμ Χ, για να φτάσει ώς τα οδοφράγματα του 1968, τη «Ματωμένη Κυριακή» των Ιρλανδών το 1972 και τα υπολείμματα του δορυφόρου Σογιούζ που βρέθηκαν το 2000 στο Αλτάι της Ρωσίας.
Ανάμεσα στις καρτέλες που κλέβουν τις εντυπώσεις χωρίς δεύτερη ματιά είναι η φωτογράφηση του Φίλιπ Χάλσμαν με τίτλο «Dali atomicus» και πρωταγωνιστή τον Σαλβαντόρ Νταλί.
Προέρχεται από τη χρονιά του 1948, όταν ο φωτογράφος της γαλλικής «Vogue» και ο διάσημος σουρεαλιστής ζωγράφος βρέθηκαν μαζί στη Γαλλία. Η έμπνευση της φωτογράφησης ήταν ο πίνακας του Νταλί «Leda atomica», που διακρίνεται στο άκρο δεξιά. Για το τελικό ενσταντανέ, όπου ο ζωγράφος «πετάει» στον αέρα, μαζί με τρεις γάτες την ώρα που τις καταβρέχουν κουβάδες νερού, χρειάστηκαν έξι ώρες και 28 λήψεις.
Φωτογράφος και καλλιτέχνης έπαιξαν έξυπνα με την ιδέα του μετεωρισμού και της ανασφάλειας στη μεταπολεμική εποχή, βάζοντας στο παιχνίδι τέσσερις βοηθούς, αλλά και τη σύζυγο του Χάλσμαν, για να κρατήσουν όλα τα απαραίτητα αξεσουάρ.
Σε κάθε λήψη ο φωτογράφος μετρούσε ώς το τρία, οι βοηθοί του πετούσαν τις γάτες στον αέρα και στο τέσσερα ο Νταλί έπρεπε να πηδήξει με τη σειρά του. Εκείνη τη στιγμή ο Χάλσμαν πατούσε το πολυπόθητο κλικ και, στη συνέχεια πήγαινε στον σκοτεινό θάλαμο για να ελέγξει το αποτέλεσμα.
Στην καρτέλα του «Magnum» φαίνονται πέντε τουλάχιστον λάθη: την πρώτη φορά το νερό βρέχει τον Νταλί αντί για τη γάτα και, τη δεύτερη, του κρύβει το πρόσωπο. Σε μια επόμενη λήψη, ο ζωγράφος πηδάει στον αέρα με καθυστέρηση, η γραμματέας του μπαίνει στο κάδρο και, τέλος, η καρέκλα τού κρύβει επίσης το πρόσωπο.


ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...